Alle lærerne i børnehaven har en 3-årig grunduddannelse fra college. Derefter kan de vælge at tage weekend-studie på universitetet som tager 2 år.
Lederen af børnehaven har efter hun gik på universitetet taget en masteruddannelse i ”educational management”.
De aktiviteter der er i børnehaven er meget nøje gennemtænkt. Undervisningsministeriet tildeler retningslinier og en plan til børnehaven som de følger. Denne plan indeholder 7 punkter, som lærerne skal sørge for bliver opfyldt; Vietnamesisk, matematik, bevægelse, musik, kreativitet, personlig & socialudvikling og kulturbevidsthed.
Lærerne laver hver uge en ugeplan i samarbejde med ledelsen om hvad ugens indhold skal være, så de sikre sig at de 7 punkter bliver en del af deres undervisning. Alle aktiviteterne er nøje planlagt udfra tanker omkring hvad børnene får ud af aktiviteterne, så lærerne hele tiden sikre sig at børnenes udvikling er i fokus.
Hver uge er der ligeledes et tema, som f.eks. kunne handle om blomster. I den uge er al undervisning planlagt udfra dette tema, så børnene på forskellige måder og udfra forskellige aktiviteter lære om dette emne. Nogle gange er temaet ens for alle klasserne, andre gange er de forskellige – det kommer an på hvad der er passende for de enkelte børnegrupper. Temaet kan vælges udfra børnenes behov eller udfra særlige mærkedage og det er lærerne der bestemmer hvad temaet skal være. Ligeledes fokusere lærerne også på hvor begejstrede børnene er for temaet – sådan så temaet kan vare over en uge, hvis lærerne ser et behov for det.
Hver formiddag bliver klassen delt op i to grupper, som skiftes til at få undervisning i f.eks. at lære en sang, matematik m.v. Undervisningsmetoderne der oftest bliver brugt er ”efterligning”. Lærerne gør noget og børnene efterligner, f.eks. som i tegneundervisning, hvor læreren tegner en tegning og alle børnene skal tegne efter.
Når børnene har fri leg i klassen er det også en del af deres undervisningsplaner. Klassen bliver her delt ind i 4 hjørner; ”Dramatic area”, ”Block area”, ”Arts area” og ”Learning area”. Børnene kan selv vælge hvilket hjørne af klassen de har lyst til at lege i og hjørnerne bliver så vidt muligt påvirket af det tema ugen har, så der f.eks. bliver tegnet blomster i ”Arts area” og bliver plantet blomster i ”Learning area”.
Forældrene har stor magt over hvad dagligdagen i børnehaven indeholder. Det er forældrene der bestemmer hvor mange positioner mad børnene skal have og lærerne siger selv at forældrene har mange ”ordre” og spørgsmål når de henter deres børn omkring hvad børnene har lært, hvordan de spiser, hvordan de sover m.v. Hvis forældrene er utilfredse beklager de sig til kontoret.
Børnehavens primære mål er at børnene skal få en god opvækst og få udviklet deres personlighed, færdigheder og selvværd. Deres holdning er at jo mere undervisning børnene får (dvs. jo mere de lærer) jo mere udvikler de sig verbalt og psykisk.
Ligeledes lægger børnehaven også vægt på at gøre børnene skoleklar. Dvs. at der bliver fokuseret på disciplin og gruppeaktiviteter i form af fælles morgengymnastik og opremsning af digte i kor. Børnene skal vænne sig til disciplin, fordi det er sådan skolesystemet fungere. Derfor lære børnene f.eks. at stå på lige rækker og gøre som der bliver sagt.
Sko bliver sat pænt på lige rækker.
Børnene står pænt på lige rækker. Her i forhold til Kung Fu-undervisning.
Lærerne har ikke særligt mange økonomiske ressourcer og derfor er de meget kreative i deres undervisning af børnene. De er gode til at genbruge ting, som gamle kalendere og computerskrevne papirer og bruge dem til andre ting (tegnepapir, blancher m.v.) Børnene har f.eks. fået undervisning i hvordan et simpelt stykke papir kan lave mange forskellige lyde – når man banker på det med en finger, når man krøller det, river det i stykker osv.
Hvis et barn falder og slår sig bliver læreren fra klassen straffet med nedskæringer i lønnen. Derfor har de i børnehaven ikke på samme måde som i Danmark fokus på betydningen af ude-leg og ”vild” leg. Lærerne er bange for at børnene kommer til skade og derfor bliver der ikke opfordret til at børnene skal løbe rundt – det bliver stoppet.
Når børnene har gjort noget forkert, som bl.a. at slås bliver skammekrogen brugt. Her kan børnene tænke over hvad de har gjort. Der bliver umiddelbart ikke snakket med børnene om hvad der er sket og oftest bliver de resterende børn indviet i hvad børnene har gjort.
Når børnene svare rigtigt på spørgsmål i undervisningen bliver de mødt af tilråb og bifald, men svare de forkert reagere lærerne ved at grine af dem eller ryste på hovedet. Her indvier læreren også de resterende børn, så de også skal grine af fejlen.
En dreng der er blevet sat i skammekrogen.
Dagsrytmen i børnehaven:
07.15 Børnehaven åbner og børnene begynder at komme.
Børnene leger med klodser (oftest lego.)
07.50 Morgengymnastik for alle børnene i skolegården.
08.10 Børnene sidder i rundkreds.
Børnene drikker et glas mælk.
08.30 Undervisning; klassen bliver delt i to hold som skiftevis får undervisning i f.eks. Matematik eller lærer en ny sang.
Eller
Hjørne-leg.
10.15 Middagsmad; bestående af ris, kød/tofu og suppe.
11.15 Middagslur.
14.00 Børnene bliver vækket.
14.30 Snack – oftest bestående af en form for ris.
15.00 Undervisning; f.eks. i Kung Fu, dans, tegning eller musik.
Eller
Hjørne-leg.
16.00 Børnene leger med klodser.
Forældrene begynder at komme og hente.
17.00 Børnehaven lukker.
(selvom børnehaven lukker kl.17 bliver nogle af lærerne i børnehaven og passer på de børn der bliver hentet endnu senere af deres forældre.)
Morgengymnastik.
Middagsmad.
Undervisning i matematik.
Middagslur.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar