tirsdag den 18. marts 2008

Målformulering for 2. løn

1. Kommunikation
Pga. sprogbarrieren vil et af mine mål være, at fokusere på kommunikationen – både mig og lærerne imellem og imellem mig og børnene.
For at undgå så mange misforståelser som muligt, vil jeg arbejde med at gøre mit kropssprog tydeligere og gøre det til en del af min måde at kommunikere på, at jeg bruger kropssprog, også selvom jeg kommunikere verbalt.
Mht. børnene, som i min klasse slet ikke kan kommunikere på engelsk, vil mit mål være alligevel at kunne gøre mig forståelig ved hjælp af fagter, lyde og ansigtsudtryk.
Ligeledes vil en del af mit arbejde med kommunikationen også gå ud på at forstå de ting der sker omkring mig, ved hjælp af at måle stemninger, tonefald og kigge på kropssprog og ansigtsudtryk.
Evaluering: Dette mål er et jeg vil arbejde med hele praktikken og som sådan er det svært at sige hvornår målet er nået, da det er en evig udvikling. Men jeg har nået mit mål, når jeg har fundet nogle redskaber og metoder der fungere og som kan styrke kommunikationen imellem mig og børnene og lærerne i børnehaven.

2. Kulturen
Jeg ønsker at få indblik i den vietnamesiske kultur og at lære noget om landets historie. På den måde tror jeg, at jeg bedre vil kunne sætte mig ind i hvorfor mennesker i Vietnam agere som de gør og hvordan børnehaven fungere.
Jeg vil som metode få indblik i landet historie ved at besøge museer og læse om f.eks. Vietnam-krigen. Jeg vil ligeledes snakke med lærerne i børnehaven for at forsøge at sætte mig ind i deres tankegang. Det vil jeg gøre ved først at iagttage og sætte spørgsmålstegn til de ting de siger og gør som er anderledes end vores kultur.
Evaluering: Jeg har nået mit mål, når jeg har fået et indblik i landets kultur og kan begynde at forstå hvorfor vietnamesere agere som de gør.

3. Pædagogikken
Jeg vil gerne sætte mig så vidt muligt ind i pædagogikken i børnehaven og forsøge at forstå hvad deres grundlag for deres pædagogiske tanker og gøren er. Jeg vil forsøge hele tiden at have i baghovedet at ”alting har en grund” også selvom jeg støder ind i ting jeg ikke forstår eller ting jeg synes er ukorrekt. Jeg vil her iagttage og bruge videofilm. Jeg vil stille spørgsmål til mine lærere og min kontaktperson i forhold til de ting jeg er i tvivl om eller nysgerrig omkring. Ligeledes vil jeg bruge min lærer og min kontaktperson til at diskutere forskellige situationer med.
Evaluering: Målet er nået, når jeg kan sætte mig ind i børnehavens pædagogik og kan forholde mig til den pædagogiske praksis og forstå hvorfor de handler som de gør – også selvom jeg muligvis er uenig.

4. Hverdagen i børnehaven
Jeg vil forsøge at blive en del af institutionens dagligdag og få et overblik over hvordan hverdagen er opbygget. Jeg vil til at starte med iagttage dagligdagen og stille spørgsmål omkring dagens opbygning og om hvordan jeg kan være en del af den.
Evaluering: Jeg har nået målet, når jeg så vidt muligt er blevet en aktiv del af børnehavens dagligdag.

5. Pædagogisk forløb
Jeg vil lave nogle forskellige aktiviteter eller lege for børnene i min klasse.
Et af dem skal være et bevægelsesforløb med nogle af drengene fra klassen. Jeg vil lave en plan over hvad forløbet skal gå ud på og hvad formålet er og derefter vil jeg spørge min
lærer til råd.
Evaluering: Målet er nået, når jeg har forberedt, lavet og evalueret forløbet.

6. Præsentation af mig
Jeg vil lave et diasshow for børnene, hvor jeg vil vise dem billeder af min familie og mit land. Da jeg ikke verbalt kan kommunikere med børnene håber jeg på denne måde at de vil føle at de vil lære mig lidt bedre at kende. Meningen med diasshowet er også, at børnene skal kunne stille spørgsmål til mig og til de billeder jeg viser dem og så skal læreren i min klasse oversætte, så jeg kan besvare dem.
Evaluering: Jeg har nået målet, når jeg har fuldført diasshowet og har fået mulighed for at svare på spørgsmål fra børnene.

Ingen kommentarer: