fredag den 20. juni 2008

2. Workshop

Så blev det tid til at afholde anden og sidste workshop i børnehaven. Dispositionen for denne workshop var:

Anerkendelse
FLOW-teorien
Harward Gardner's 7 intelligenser
Reflektioner:
Udendørs-aktiviteter
Fodtøj
Vi brugte denne workshop på at samle op på de ting vi snakkede om til sidste workshop og på at sætte lidt mere teori på. Derefter havde vi lidt reflektioner omkring arbejdet i børnehaven.

For at gøre det lidt mere spændende for lærerne brugte vi tegninger, diasshow, plancher og skuespil til at forklare teorierne med. Vi forsøgte at gøre det så simpelt som muligt. Vi havde også spørgsmål til lærerne og en lille øvelse til dem, så de også kunne deltage lidt.

Her har vi lavet en tegning om anderkendelse. Primært handler det om at være i børnehøjde og have øjenkontakt når man taler med børnene.

Skuespil der også skulle vise hvordan anerkendelse kan bruges.

Video fra et af de skuespil vi lavede om anerkendelse.

Derefter spurgte vi lærerne hvordan de synes vi brugtes anerkendelse i deres arbejde med børnene. Og der kom mange gode syn og tanker omkring emnet.

Dernæst viste vi billeder og film af hvornår vi i klasserne har set lærerne bruge anerkendelse.

Så snakkede vi om FLOW for at demonstrere, at hvis børnene f.eks. larmer eller er urolige er der muligvis en grund til det. Grunden kan bl.a. være, at de udfordringer børnene får ikke passer til de færdigheder de har.

Her viser Mie hvordan FLOW-modellen skal forstås.

Lærerne der lytter.

Dernæst var det Harward Gardner's 7 intelligenser der blev forklaret. Dette var for at give lærerne en forståelse af, at der er mange måder man kan være intelligent på.

Her vises en planche af en af intelligenserne.

Dernæst fik lærerne en opgave. At tegne noget, som de bare fik beskrevet, men ikke kunne se. I tegneundervisningen i børnehaven er det udelukkende efterligning af lærerens tegning, at børnene skal lave. Her gik øvelsen ud på, at lærerne skulle forestille sig noget bestemt som de skulle tegne.

Hoa der tegner.

Til sidst snakkede vi lidt om de reflektioner vi har gjort os omkring udendørsaktiviteter og omkring børnenes fodtøj. Derefter stillede lærerne spørgsmål, som vi besvarede.


Vi var så heldige, at det til denne workshop var Ha der skulle oversætte. Vi bruge formiddagen til at øve det vi ville sige med hende, så hun forstod helt præcis alt hvad vi sagde.


Til slut holdt rektør tale .

Det var en rigtig god workshop! Det gik virkelig godt, men jeg må indrømme at det også var rigtig rigtig rart at få den overstået...

Ingen kommentarer: